Graupner Cumulus 2800 uit 1974 met Webra Record 1,5cc Dieselmotor 

Deze in 1974 gebouwde Graupner Cumulus 2800 heeft vele honderden vlieguren gemaakt, wellicht zelfs meer dan duizend, vanaf ca. 1980 met een Webra 1,7cc gloeiplug-motor als aandrijving. De Cumulus was toe aan een grondige onderhoudsbeurt en zal weer met een dieselmotor worden uitgerust. Oorspronkelijk was dit een Webra Record 1,5cc (back to the roots). Welnu na lang zoeken dus weer een zelfde Webra diesel, nu echter met orginele demper (of deze daadwerkelijk gebruikt gaat worden valt nog te bezien) en (vastgezette) gasregeling. 

Het richtingsroer van de Cumulus was volkomen verzadigd door de inwerking van de motorbrandstof, deze is reeds gerepareerd en van een met epoxy ingerold 24 grams weefsel voorzien, ook de romp, vleugelaanvorming en stabilo vragen de nodige aandacht en werden opnieuw onder handen genomen. De cockpitkap was gescheurd en is inmiddels vernieuwd (nog steeds verkrijgbaar bij Uwe Gewalt Modellbau), de kapvergrendeling is verplaatst van de neus naar boven op de romp. De aansturing van het pendel-hoogte en richtingsroer werden vernieuwd en verbeterd. Eind-afwerking en spuiten is de volgende fase van deze restauratie. 

 

 



Het zachte balsahout van het hoogteroer en de vleugels heeft ontzettend veel geleden en dient te worden gerepareerd en geplamuurd. Het kunststof hoofdspant van beide vleugels is door de motortrilling volledig weggeschuurd en is met toevoeging van UHU plus en microballoons vervangen door een nieuw triplex spant en weer passend op de rompaanvorming gemaakt. Ook werden deze delen geheel van een met epoxy ingerold 24 grams weefsel voorzien. Na het opbrengen van het weefsel, weer schuren en eindcontrole, volgde een donkerblauwe Orastick bespanning. 






















 

 

Webra Record 1,5cc:  KLIK

 

DIESEL Brandstof:

D1000 is formulated for engines up to 1.5cc or as a running-in fuel for larger engines.

D2000 is a general purposefuel for engines over 1.5cc.

D3000 is for high performance ball-race engines at speeds in excess of 14,000 rpm.

 

 

Ether

Kerosene

Castor oil

Isopropyl Nitrate

D1000

35%

35.00%

28%

2.00%

D2000

30%

43.75%

24%

2.25%

D3000

30%

47.50%

20%

2.50%

Simprop bestelnummers: D1000: SI 1300725  *  D2000: SI 1300717  *  D3000: SI 1300709
 
 
Dieselbrandstof berekenen:  http://dl.dropbox.com/u/2060357/Diesel-Spritmischung05_B.xls

Operation Retro 2010:  http://www.niegratschka.de/Retro2011/EDQX4Smod.html

 Verbrandingsmotoren overzicht: http://www.eichy.de/sammlung.html  *  http://www.antiquemodeler.org/sam_new/approved_lists/Magazine-Index/EngineTest.html